Religiös pandemi

Jag har gjort ett fynd! En ny publikation – som inte alls är ny – och som ges ut i grannstaden. Visst är det underbart att få bli överraskad!

TEMPUS heter den obundna nyhetstidningen och av den får vi veta vilken som är den snabbast växande världsreligionen. Gissa. Gissa en gång till.

 Svaret är shopping!!

Tempus  berättar att forskarna t o m har lokaliserat var i hjärnan köpsuget har sitt centra: i  frontala hjärnbarken – och det är samma ställe som aktiveras av religion!  Är belöningen densamma? Gudomlig tröst och vägledning eller bekräftelse och identitetsbygge i form av en blus på rea? Själv blir jag ganska chockerad av en sådan slutsats, men också fascinerad.

Shoppingen beskrivs som ett slags konsumtions-pandemi som grasserar mitt bland oss. Statistiken är entydig: Delar av Östeuropa fördubblar sin konsumtion vart femte år. Den brittiska barnkommersen har vuxit med en tredjedel på fem år och en genomsnittlig tysk nås varje dag av sextusen reklambudskap. Allt enligt nyfunna husorganet

Vem var det som sa att ideologierna var döda? De verkar bara bytt form –  och  fått en lite smartare säljförpackning…

,

Comments are closed.