Vissa dagar har liksom ett tema – alldeles av sig själv! Rätt hanterat är det frilansarens privilegium. Igår kretsade precis hela dagen kring mat. På väg till jobbet mötte jag två kockar – lika duktiga båda två – och ingen av dem har fortfarande gett ut sin kokbok…
Väl på kontoret väntade två beställningar på matjobb. Kort deadline. Samtalar under förmiddagen med engagerade livsmedelsproducenter. Smakprov. Bildidéer. Eftermiddagen träff med en spännande filmare; vi älskar botanik båda två, för gemensam avsmakning.
Dagen avslutades med mingel hos ett fascinerande företag, Måltidsvision. De smaksätter varumärken, företag, idéer… Tanken svindlar! Hur smakar en vision? Kan man väcka debatt – med en smak? Det spännande konceptet är resultatet av mötet mellan en konstnär, en kock och en kommunikatör – och ofta bjuder de även in dansare, musiker, koreografer i sina uppdrag. På det viset använder de matupplevelsen och skapar ett svårslaget kommunikationsverktyg, ett som talar till varendaste sinne: smaken, doften, synen, hörseln, känseln. Exempel? Norrbottenbaserade boken ”Populärmusik från Vittula” av Mikael Niemi ”musiksattes” i hörlurar med det dova ljudet av grovt knäckebröd som tuggas, tungt och metodiskt. Vilken grej! Mer att begrunda och fascineras över finns på gängets hemsida: www.maltidsvision.se
No comments yet.